Sayın Başbakan, Kürtler asimile mi, entegre mi?

  Gönderen: rizgarionline Tarih: 16.02.2008 Saat: 11:11 Katkıda Bulundu rizgarionline Hasan Cemal*/Başbakan Erdoğan, Almanya'da Türk liseleri, Türk üniversiteleri açılmasını istedi ve "Asimilasyon insanlığa karşı suçtur!" dedi. Almanlar çok kızdı. Olabilir. Ben de düşündüm, ben neyim diye. Asimile Türk müyüm? Yoksa entegre Türk mü? Dedem Çerkez-Kabardey, Anneannem Gürcü. Büyükbabam Midilli adasından, Babaannem Yunan Makedonyası Serez'den geliyor. Ama benim ne Çerkezlikle, ne Gürcülükle, ne de Makedonlukla ilgim kalmış. O zaman asimile miyim? Yoksa entegre mi? Galiba asimileyim. Çünkü köklerime ilişkin hiçbir şey bilmiyorum. Ne adetlerinden, ne dillerinden haberim var. Okullarda böyle şeyler öğretilmedi bana...Ahmet Türk aklıma geldi. Soyadı Türk ama kendisi Kürt. Hem de Kürt oğlu Kürt! Asimile mi, entegre mi? Dalga mı geçiyorsun?.. Baksana, Kürtçe soyadı koymasına bile izin verilmemiş... Devletimiz çok kararlı gitmiş Kürtler konusunda. Doğan çocuklara Kürtçe isim koydurmadığı gibi köylerin, kasabaların, dağların, taşların Kürtçe isimlerini bile Türkçeye değiştirmiş... Kamuya açık yerlerde Kürtçe konuşulmasını yasaklamış 1920'lerden itibaren... (12 Eylül askeri yönetimi 1983'de giderayak bu yasağı yenilemişti) Hatta Kürt yok, Türk var demiş devletimiz yıllar yılı... Dilini, kültürünü, kısacası Kürt kimliğini olduğu gibi yok saymış... Kürt var diyeni de, Kürdistan diyeni de, sadece bu kelimeyi söyledi, yazdı diye hapse atmış devletimiz... (Üstelik böylelerini daha 1990'larda Terörle Mücadele Yasası uyarınca terörist muamelesi yaparak içeri tıkmıştı.) Kısacası bu ülkede: Kürtçe öğretilmesi yasaklanmış. Kürtçe radyo yasaklanmış. Kürtçe televizyon yasaklanmış. Kürtçe yayın yasaklanmış. Bu yasakların bugün bile pratikte şöyle ya da böyle sürdürülmek istendiği dikkati çekiyor. Yasalar birçok şeye cevaz veriyor gözükse de, uygulamada işler hâlâ pek öyle yürümüyor. Şimdi Ahmet Türk'e sorsak: Asimile misin?.. Yoksa entegre mi?.. Bilemiyorum, Almanlar gibi Ahmet Türk de kızabilir böyle bir soruya. "Git kardeşim sabah sabah başımdan" diyebilir. Ama şu günlerde böyle bir sorunun en iyi muhatabı herhalde Tayyip Erdoğan'dır. Sayın Başbakan, Ahmet Türk asimile mi? Yoksa entegre Kürt mü? Soru şöyle de sorulabilir: Sayın Başbakan, Gürcüler, Çerkezler ya da Ahmet Türk gibi Kürt oğlu Kürtler asimile mi, yoksa entegre mi edildiler? Yanıtınız ilgi çekici olabilir. Asimilasyonun insanlık suçu olduğu konusundaki görüşünüze katılıyorum. Özellikle 18 ve 19. yüzyıllardan başlayarak neredeyse bütün ulus-devletler milliyetçilik adına bu suçu bol bol işlediler. Bu açıdan fazla istisna olduğunu da sanmıyorum. Bakın, daha birkaç gün önce Avustralya'nın İşçi Partili yeni Başbakanı Kevin Rud, parlamento kürsüsüne çıktı ve ülkesinin yerli halkı Aborjinler'den özür diledi. Neden mi? Çünkü Avustralya'da devlet bir yüzyıl boyunca Aborjinlere karşı acımasız bir asimilasyon siyaseti izlemişti. O kadar ki, Aborjin çocuklar zorla ailelerinden kopartılıp, kendi köklerini yok sayan bir eğitim politikasına tabi kılınmışlardı. Evet Sayın Başbakan, Size katılıyorum, asimilasyon insanlığa karşı bir suç... Şimdi soruyorum size: Türkiye'de Kürtler asimile mi? Entegre mi? *Milliyet gazetesi/16.02.2008

0 Yorum: