Orhan Pamuk: Kürtlerin her türlü hakkına saygı gösterilmeli

Nobel edebiyat ödüllü yazar Orhan Pamuk, Türkiye'deki bütün sorunların kaynağında Kürt meselesinin yattığını söyleyerek, 'Kürt sorununun çözümü tam demokraside, kültürel haklar için saygıda, Kürtlerin her türlü hakkına saygıda ve bunları yaşamasında yatıyor' dedi. Bir yayınevinin kuruluşunun 10. yılı dolayısıyla Romanya'da bulunan yazar Orhan Pamuk Bükreş'te bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda kitapları ve yazarlık serüveni hakkında konuşma yapan Pamuk gazetecilerin sorularını da yanıtladı. Kendisini politikayı takip eden ama Türkiye'deki yasalardan dolayı çok karışmayan bir edebiyat yazarı olarak anlatan Pamuk, politika ile ilgili fikirlerinin olduğunu ama hayatındaki tek şeyin politika olmadığını vurguladı Bütün sorunların kaynağı Kürt meselesi Basın toplantısında bir gazetecinin Kürt sorunu konusundaki sorusunu yanıtlayan Pamuk, Türkiye'de ciddi bir Kürt sorunu olduğunu belirterek, 'Türkiye'de gerçekten de ciddi bir Kürt sorunu var. Benim gibi bir yazar için bu sorunun ulaştığı seviye ifade özgürlüğü sorunudur. Biz bütün Türkiye vatandaşları, barış ve huzur içinde bir arada yaşayabilmek için sadece Kürtler hakkında değil her konuda tam bir ifade özgürlüğüne sahip olmalıyız. Ama bu bizde yok. Küçük bir grup ifade özgürlüğü, azınlıklara saygı ile ordu ya da başka kurumların tam demokrasiden yararlanılmasını engellemediği bir ülke için mücadele veriyor. Kürt sorunu da ifade özgürlüğü probleminin bir parçasıdır' dedi. Gazetecilikle ilgili bir soruya cevap veren Pamuk, gazeteciliği sadece Saddam'ın Kürtleri bombaladığı sırada yaptıpını hatırlatarak, 'Bir gazete, bombalamadan kaçıp gelenler hakkında haber yazmamı istedi. Dağlara çıkıp haber yazdım. Bu ilk ve son gazetecilik deneyimimdi. Ancak bu sorun için iyi bir giriş oldu. Kürt sorununun çözümü tam demokraside, kültürel haklar için saygıda, Kürtlerin her türlü hakkına saygıda ve bunları yaşamasında yatıyor. Bu sadece Kürt sorunu değil. Türkiye'nin her türlü sorunun kaynağında bu var' şeklinde konuştu. Kitaplarımdan Türkiye'yi öğreniyorlar Yazarlık serüveni ve romanları hakkında konuşan Pamuk şunları söyledi: 'Yedi yaşındayken yaptığım güzel resimlerden dolayı ailem benim büyük bir ressam olacağımı söylerdi, bunun için beni çok desteklediler ve ben de buna inandım. 22 yaşında ressam olma gayemi birden durdurdum ve yazı yazmaya başladım… Kitaplarımda birçok sembol kulandım ama bunlar herhangi birşeyi sembol etmek için değil. İslamiyete renklerin bir sembolu olduğunu da biliyorum ama benim kulandığım semboller bir amaç içermiyor. Benim için önemli olan güzel kitaplar yazmak ve iyi insan olmaktır, fakat ne yazık ki ikisini de yapıp yapmadığımı bilemiyorum. Başka dillere çevrilmiş kitaplarımla insanlar Türkiye'nin kültürü ve inancı hakkında bilgi sahibi oluyor. Hatta Avrupalı bir arkadaşım bana 'Orhan sen Türkiye'nin Avrupa Birliğine girmesini istiyorsun ama ben senin 'Kar' isimli kitabını okuduktan sonra bunun iyi bir fikir olmadığı kanaatine vardım.' Türk yazarlarının ülkelerine hizmet amacıyla siyasi roman yazdılar, fakat bunun daha kötü olduğununun tecrübesini yaşadım. Benden önceki Türk yazarlar, siyasetle ilgili sorunlara cevap vererek edebiyatlarını yok ettiler. Kar Romence'ye çevriliyor Orhan Pamuk, Romanya'nın önde gelen gazeteci ve yazarlarında katılacağı halka açık bir toplantıda yapacak. Pamuk ayrıca Diverte yayınevinde düzenlencek kitap tanıtım programına katılacak ve burada kitaplarına imza atacak. Orhan Pamuk'un Kara isimli kitabı Romençeye çevriliyor. Kitap Haziran ayında piyasaya çıkacak. ANF

0 Yorum: