Bir Kürt ressam: Hasan Hüseyin Deveci

hasan huseyin deveci Kurdistan-Post-Degerli Hasan Bilidirici'ye

Merhaba , öncelikle nazik e-mailinizden ve calismalarim icin yazdiginiz iltifatlardan dolayi tesekkür ediyorum.

Siz bana e-mail de kendimle ilgili birseyler yazip göndermemi rica etmissiniz,sizde umarsinizki insan kendisi hakkinda yazmada zorlanir en azindan ben zorlaniyorum.

Bende bu vesileyle bir seyler yazmaya calisacagim.

Öncelikle sayfanizda emek veren tüm herkese ve günde sayfanizi ziyaret eden binlerce kisiye selam ve sevgilerimi sunmak istiyorum.

1972 Beskardes/Kulu-Konya dogumluyum.1994 yilinda Almanyaya mülteci olarak geldim ve halende burda yasiyorum.

Kürt bir ailenin cocuguyum,ilk kez Kürtlügümü Ortaokul 2.sinifta anlamaya basladim , kulaklari cinlasin okul arkadasim sevgili Cengiz“in evinde dinledigim Siwan“in kasediyle bilince cikarmaya/anlamaya calistim.Kopyalarin kopyasi bir kasetti hic unutmuyorum,belkide 7.8. veya 9. kopyaydi malum original olsaydi bile anlamiyordum o zamanlar ama vücudumun tüm tüyleri deyim yerindeyse adeta diken diken olmustu.Benim gibi binlerce Kürdün üzerinde etki yapan/halen etkileyen büyük Hunermend Brêz Siwana“ da selam ve sevgilerimi gönderiyorum.

Liseli yillarda resim sevgim baslamisti ve yillarca kendi kendime resim yapiyordum,tabi imkan ve kosullarin elverdigi kadariyla yapabiliyordum.Almanyaya geldikten sonra 1999 yilinda taki tesadüfen bir resim Profesörüyle tanisincaya kadar , bu tanismadan sonra belkide bilinc altimda olan ama pek farkedemedigim bu yönümü degerli hocam sevgili Prof.Allagi ortaya cikardi/cikarmamda yardimci oldu.

Tabiki hoca ile tanismadan sonra asil is baslamisti ,yillarca özel dersler ve isin egitimi ile ugrastim ,yillarca emek verdim halende veriyorum ,sanirim ben ömrümün sonuna kadarda resimde hep ögrenci/ögrenen olacagim .

Elimde yeterince calismam vardi ve artik bunlari insanlara sunma zamani geldiginde yani 2003-2004 yillarinda ilk sergilerimi yapmaya basladigimda ,gercektende insanlarimizin resim sanatina ne kadar uzak olduklarinida pratigimde yasayarak anladim.

Ama bu bende olumsuz etkiden daha cok beni kamciladi ve halende büyük bir enerji ve sevkle resimlerimi yapiyorum ,insanlarimiz artik sergileri ziyaret edebiliyorlar cok azda olsa cocuklarini resim kurslarina gönderebiliyorlar bu sevindirici umud verici bir durumdur.

Maalesef halkimizda resime istedigimiz anlamda pek ragbet/ilgi yok ,ama son yillarda azda olsa resimle ilgilenen gencler ve ressamlar cikiyor buda umud var ediyor .Kürtler arasinda resimde en iyi olan parca ise Suriye“ dir , gercektende yeterince ressam cikmis ve icindede iyi ressamlar var .

Ben ezilen bir Ulusun cocugu olarak bu sanat daliyla ilgilenirken,halkimdan uzak kalamazdim ondan uzak temalar isleyemezdim bu nedenle temalarimda halkimin ;acilarini,asklarini,ezilmisliklerini ve özgürlüge olan sevdalarini kendime konu edindim ve bunlari her defasinda isliyorum.Tabi bunun yani sira dünyanin diger toplumsal olaylarinida ,dünyanin diger ezilenlerinide islemeye calisiyorum .

Sanatin Evrenselliginden herkes devamli söz eder ama sanat nasil evrensel olabiliyor hangi anlamda bu kavram veya cümle icerisini dolduruyor buda hep tartisila gelmistir.

Bu anlamda ben her zaman kendi Kürt kimligimi ön planda tutarak ama sanatimida modern dünyanin sunumlari ile insanlara sergiliyorum,Kendi yöreselimi kendi kültürümü temalarimda ,modern bir stillde isliyerek diger halklar arasinda yerimi aliyorum/almaya calisiyorum.

Tank ve toplarla ,icindeki sevgilileri ve sevdalariyla talan edilen köyleri islerken ; „ 4000 Köy „adli calismamla belkide diger uluslardan insanlari etkiliyebildim,belkide Ispanyol-Alman lar beni Ispanyadaki sergiye davet ederlerken ben nacizane kendi calismalarimla sanatin evrenselligi kavramininda icini doldurmus oluyordum.Bu sergide ve digerlerinde kendimden önce halkimin kazanimlari olarak bakiyorum ve bunun mutlulugunu yasiyorum.

Ayni dili konusmanin ,dinin o kadarda önemli olmadiginin sirf ayni duygulari paylasmanin ve ayni hisleri duymanin renklerin ,imgelerin ve fircanin bazen naif bazende hircin darbeleri ile uluslari bir araya getirecegine inaniyorum.

Kisaca bu sekildeki bir durus ile resimde var olmaya ve diger halklarla beraber calismaya cabaliyorum .

Burjuvazi bir sanatci durusundan cok uzak,tamamen halkin icerisinde ve devrimci bir sanatci durusuyla halen ögrenerek calisiyorum.

Käthe Kollwitz, savas yillarinda en lüks evlerde oturmayi terkedip,savasta herseyini kaybetmis kuru bir patatesten baska yiyecegi olmayan insanlarla yasamasaydi belkide simdi isminide bilmiyor olacaktik belkide ona hayranligimda olmuyacakti.

Hayati acilar ve özürlü bir sekilde gecen ve dünya resim tarihinde ismini altin harflerle yazdiran Frida Kahlo, resimlerinde hep kadin portrelerini cizerken ,devamli insan vücudunu islerken,o vücudun icindeki acilari ortaya cikarmaya cabaladi ,gözler önüne sergilemek istedi,insanoglunun cektigi acilari bu sekilde anlatmaya calisti . Iste bu anlamda Frida Kahlo hayranligim vardir.

Geldigimiz cografyadaki kadinin icini acsak kim bilir onlarda ne acilar vardir .

Ve cok üzülerek kendi ulusumdan hayranlik anlaminda ve idol olarak verebilecegim bir isim yok,ama umutsuz degilim ileriki dönemlerde bizdende isimler cikacak ve birgünde onlari örnek diye yazacagiz.

Guernica kasabasindaki katliamda yine dünya resim tarihine ismini yazdirmis olan ayni zamanda en büyük idolum Picasso „ yu hatirladikca ,bizdeki Halepce ve Sengal katliamlarinin resimlenecegi günleri beklemenin sabirsizligindayim .

Bazilarina göre bu sekildeki bir düsünce ve pratik cok mu cok plakatif sanat oluyor, ama bence hicde degil .Insan yaratilisi/dogasi bakimindan her zaman birseylere taraftir.Mademki sanat halk icinse o zaman sizde bu halkin icerisinde cizginizi,renginizi belirlemelisiniz.Orta yolculuk hele hele sanatta hic suya sabuna dokunmayacaksaniz bastan bir sakatlik vardir .

Sirf elit bir kesime sanat yapacaksaniz veya a.b.ve c. Örgütünün ,partisinin sanatcisi ünvanindan baska bir seye sahip olamazsiniz bu sekildeki bir felsefeylede sanat yapilmaz.Yapilsa bile o partiniz veya örgütünüz bitince sizde , sanatinizda biter böylesi bir mantik sanatla bagdasmaz.

Ben tarafimi belirleyen genc bir sanatci adayi olarak daha dogrusu ressam olmaya cabalayan birisi olarak, ezilenlerden yana cizgilerimi belirledim ; basta 40 milyon Kürtten ( gerci yillardir 40 milyon diyoruz kaldiki Kürtler cok cocuk yapan bir halktir bu sayi bence bazi antropolog/etnolog ve sosyologlar tarafindan incelenip yeni bir rakamin belirlenmesi gerekir) yana ,ama geldigimiz cografyada ve dünyanin diger cografyalarinda ezilen/haksizliga ugrayanlardan yanayim.

Tüm kürtlerin sanatsal ve kültürel kurumlarindan,örgütlerinden,partilerinden yanayim özellikle kürtler icin birsey yapan kim olursa olsun onlardan yanayim .Kürdvari olan herseyden yanayim.Asklardan,acilardan ve özgürlük sevdalarindan yanayim

Sayfamla ile ilgilide birseyler yazmami istemistiniz.

Internetteki sayfamda insanlara yaptigim calismalarin hepside olmasa bazilarini göstermek istedim,tabi sayfadaki ana hedefim yaptigim calismalari gösterebilmektir bu acidan sayfayi yaparken cok süslü ve endamli bir dizayndansa sade,mütevazi bir dizayn sectim bunuda bilincli olarak yaptim dedigim gibi ordaki amacim calismalarin görülmesi ve sayfayi ziyaret edenlerin odak noktalarini resimlere cekmekti gayemiz .Resimleri kopyalamak icinde herhangi bir tedbire gerek görmedim cünkü ben bu resimleri insanliga yapiyorum ,isteyen ordan alip kullansin istedim .

Tabi birazda isin teknik yönü,her zaman sayfayi aktüel tutmakta zorlaniyorum, son gelismeleri yeni calismalari ve sergileride zamaninda sayfaya yerlestiremiyorum .

2008 den itibaren resimlerimde Malmîmê (asli Malêmîmê dir ) imzasini kullaniyorum ve sayfayada kisa bir süre sonra bu ismi ekliyecegiz.Bu isim ise köydeki ailemin ismidir,aile ismin bayanla okundugu icin bu isim bana sempatik ve anlamli geldi .

Tabi resimde büyük hedeflerim ve yapmak istedigim seyler var, Kürt resimini diger halklara tanitmak istiyorum ,bunlarin bir cogununda gelip tikandigi nokta finansmandir .Ve böyle oluncada elinizde konsep/proje olmasina ragmen maalesef ilerleme olmuyor .

Bir yila yakindir üzerinde calistigim proje ölen degerli Kürt ressami Kurday ile ilgili , halen üzerinde calisiyorum .

Ve eger imkanlarim ,sponsorlarim olursa yine büyük bir Kürt ressami olan Riza Topal hocamiz icin bir proje yapmak istiyorum .

Federe Kürdistan Kültür Bakanligi ile iliski kurup beraber büyük projeler yapmaktan , calismaktanda cok mutlu olacagimi belirtmek istiyorum .

Selam ve Sevgilerimle

Hasan Hüseyin Deveci

http://www.hhdeveci.de/

*******

Not: Hasan Hüseyin Deveci'ye ait internet sitesindeki resim çalışmalarına bakabilirsiniz

www.hhdeveci.de

Berfin’i AKP'nin Diyarbakır Valiliği, Seçimden Sonra Yasakladı!

Kürt Sanatına Hizmet Aşkı

Ölümden önceki son sözler

Roj TV'ye büyük destek

Üç yüz yıl sonra Kürt filozofu Ehmedê Xanî tek cilt kitapta Kürtçe, Türkçe ve İngilizce

Ahmet Kaya’nın ölümü üzerinden 7 yıl geçti

0 Yorum: